close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

"מנעורינו ועד עתה"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק קו מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק קו מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

"מנעורינו ועד עתה"

לפני שיוסף מציג את אחיו לפני פרעה הוא מודיע להם מה עליהם לומר לפרעה "ואמרתם אנשי מקנה היו עבדיך מנעורינו ועד עתה גם אנחנו גם אבתינו בעבור תשבו בארץ גשן כי תועבת מצרים כל רעה צאן" (מו,לד).

צריך להבין מדוע יוסף אמר לאחיו לומר "מנעורינו ועד עתה", מדוע לא מספיק שהם יאמרו שהם רועה צאן? כמו כן, צריך להבין מדוע כשהאחים דברו עם פרעה הם השמיטו מילים אלו כמו שכתוב "ויאמרו אל פרעה רעה צאן עבדיך גם אנחנו גם אבותינו" (מז,ג).

על

מנת לענות על שאלות אלו עלינו להבין מה היתה מטרתו של יוסף במעשיו לקראת מפגש אחיו עם פרעה וכיצד רצה לממש מטרה זו.

חששותיו של יוסף

מטרתו של יוסף היתה כמו שהפסוק מתאר "בעבור תשבו בארץ גשן" (מו,לד), להרחיק את בני ישראל מכל הזוהמה והטומאה של מצרים ולהושיבם בחבל ארץ מבודד יחסית מהעיר הגדולה.

כיצד יעשה זאת? וזו לשון רש"י על פסוק זה "והיא [גושן] צריכה להם, שהיא ארץ מרעה, וכשתאמרו לו שאין אתם בקיאים במלאכה אחרת, ירחיקכם מעליו ויושיבכם שם" (מו,לד).

בנוסף לחשש, שפרעה יושיב אותם בארץ מצרים והם יתפרנסו ממלאכה אחרת מרעית צאן, היה קיים חשש שמא פרעה ימנה את אחי יוסף כאנשי מלחמתו כיון שגבורים היו, ולכן יוסף לקח לפני פרעה רק חמשה אנשים מכל אחיו ודוקא את הנראים כחלשים ככתוב "ומקצה אחיו לקח חמשה אנשים ויצגם לפני פרעה" (מז,ב), וכלשונו של רש"י "ומקצה אחיו - מן הפחותים שבהם לגבורה, שאין נראים גבורים, שאם יראה אותם גבורים, יעשה אותם אנשי מלחמתו...". כעת נוכל להבין את השאלות שפתחנו בהם.

נלע"ד בעזה"י להסביר בשני הסברים מהי מטרת התוספת "מנעורינו ועד עתה":

אחי יוסף אינם מלומדי מלחמה

מטרת מילים אלו היתה דומה למטרת לקיחת יוסף את חמשת האחים שאינם נראים גבורים, והיא על מנת שפרעה לא יעשה אותם אנשי מלחמה. לכן אמר יוסף לאחיו לומר לפרעה שהם לא יודעים להלחם, שמעודם עסקו רק ברעית צאן, ולא שהם רק עכשיו היו רועי צאן, וזה מה שהפסוק אומר "בעבור תשבו בארץ גושן", שאם תהיו אנשי מלחמתו של פרעה תצטרכו לגור בארץ מצרים ליד המלך בתוך כל הטומאה והזוהמה.

מדוע יוסף אמר מילים אלו לכל אחיו, הרי רק חמשה מהם דברו עם פרעה? משום שחשש שפרעה יקרא לכולם. ואכן, לאחר מכן, כאשר יוסף ראה שפרעה לא קורא להם, בחר מעצמו את חמשת האחים שנראים הכי פחות גבורים.

לפי זה אפשר להסביר מדוע האחים השמיטו את התוספת "מנעורינו ועד עתה", כיוון שבתחילה יוסף דבר אל כל אחיו וגם אל הנראים כגבורים וחשש שמא פרעה יקחם לאנשי מלחמתו ולכן אמר להם להוסיף "מנעורינו ועד עתה", שאין הם בקיאים באומנות הלחימה כלל. אבל מכיוון שפרעה לא קרא לכולם ויוסף הביא לפניו רק את הנראים חלשים ולא היה חשש שיקחם לאנשי מלחמתו, האחים השמיטו תוספת זו כיוון שהיא גורמת לסיכון שמא פרעה יקחם להיות רועי צאנו כיוון שהם כל כך בקיאים ברעיית צאן.

אחי יוסף לא בקיאים במלאכה אחרת כלל

הסבר אחר - מטרת אמירת מילים אלו היא אותה מטרה של האמירה "רעה צאן עבדיך", דהיינו להדגיש שאין הם יודעים מלאכה אחרת כלל ולא להדגיש שאין הם יודעים להלחם, כיוון שכדי למנוע את החשש שפרעה ימנם לאנשי מלחמתו יוסף תכנן לקחת את אחיו הנראים חלשים.

כלומר, גם אם יאמרו לפרעה שעכשיו הם רועי צאן, עדיין פרעה יכול להגיד להם שהם ישארו במצרים ויתפרנסו ממלאכה אחרת, ומכיוון שרצה יוסף שמשפחתו לא תהיה במצרים אלא בארץ גושן, במקום מבודד מהמצרים, אמר להם להוסיף שמילדות הם בקיאים רק ברעיית צאן ולא בקיאים בשום מלאכה אחרת וקשה להם לשנות את המקצוע שהם עוסקים בו כל חייהם.

לפי הסבר זה, הסיבה שהאחים השמיטו תוספת זו בדברם אל פרעה היא רק משום שפחדו שפרעה ימנה אותם על המקנה והצאן שלו, כיוון שהם כל כך בקיאים במלאכה זו שהם עוסקים בה עשרות שנים מנעוריהם ועד עתה. יתכן שהאחים הבינו מתוך דבריו של פרעה שהוא רוצה למנות אותם ולכן שינו והשמיטו מילים אלו.

השמטה זו של האחים הוכחה כצודקת ויעילה ופרעה אמר ליוסף בדרך ספק "ואם ידעת ויש בם אנשי חיל" (מז,ו), וזו לשון רש"י "אנשי חיל - בקיאים באומנותן לרעות צאן", דהיינו שפרעה לא ידע האם הם מספיק בקיאים במלאכתם או לא, כיוון שהשמיטו את עובדת היותם רועי צאן מנעוריהם.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה